Sunday 13 June 2010

semuanya berubah

berada dirumah orang kahwin memang best, kalau ada saudara mara yang satu kepala atau sama umur yang lepak sama sama. aku rasa dalam tahun ni, baru sekali aku pergi kenduri kahwin sedara boleh dikatakan jauh jugak la. bukan jauh rumahnya tapi jauh pesaudaraannya "bau bau bacang kata orang". sebelum ni ada jugak aku pergi kenduri kahwin, tapi abang sedara la. kenal gile, siap aku jadi orang yang bawak tepak sirih kau. 
tapi kali ni aku tak berapa kenal sangat orang orang nya.. tapi hasil dari pujukan ibunda ku yang mengatakan "bila lagi nak kenal sedara mara", maka pergi la anak bujang dia ni ke majlis itu. kalu nak kata semua nya aku tak kenal membohong la kan. tapi disebabkan lama tak jumpa rase segan tu melebih lebih pulak. padahal kecik-kecik tu la tempat bermain.
sekarang sumanya sudah berubah. yang kecil dah besar, yang bujang dah kahwin, yang kahwin anak dah berderet sampai dah tak tau nak panggil apa, yang tua masih mengekalkan seri wajanya "barangkali jamu lebih kot". 
yang lama tak jumpa sampai dah tak kenal dah aku siapa. siap tanya lagi "kau ni anak siapa" padahal kecik kecik aku selalu pergi umah dia. masing masing dah besar, jadi muka pown dah banyak berubah. kesian bagi si tua hendak mengecam cucu-cucu sedaranya.
yang usia bawah aku pown sekarang dah mengendong anak. macam tak percaya je, umur baru 18 tahun kedua-duanya, sekarang dah jadi ayah ngan ibu. 
rasa macam sekejap je. semua dah berubah. semua dah ada kelainan. macam tak percaya masing masing dah meningkat dewasa. 


p/s sedangkan pantai berubah.

No comments:

Post a Comment

aku!! dlm!! hidup!! aku!!

aku!! dlm!! hidup!! aku!!