Sunday 17 October 2010

pro/con

  Johari window

     1)              Open area          : saya tahu, awak tak tahu
     2)               Blind                   : saya tak tahu, tapi awak tahu
     3)               Hidden                : saya tahu, awak tidak tahu
     4)               Unknown            : saya tidak tahu, awak pun tidak tahu

Mungkin bila kita berada didalam sesebuah organisasi, keempat-emat ini amat lah penting dan berguna. mungkin untuk melihat latarbelakang seseorang, perilaku, tindak-tanduk atau mungkin pekara yang mungkin menjadi rahsia akan terus dirahsiakan. Dan mungkin sedikit sebanyak hal keempat-empat “windows” ini akan memberi kesan positif ataupun nagatif. Dan kebiasanya kaedah ini di adaptasi tanpa kita sedari.

Begitu juga dalam kehidupan seharian. Sering kali kita adaptasikan nya, tapi mungkin kita tidak sedar bila kita sedang mengunakannya. Dan mungkin kita juga kurang sedar akan keujudannya.  
     
p/s: Jadi bila sesuatu perkara berlaku, dimanakah anda? mungkin 1,2,3 atau mungkin 4?!

No comments:

Post a Comment

aku!! dlm!! hidup!! aku!!

aku!! dlm!! hidup!! aku!!